Topsport als inspiratie
Het einde van de zomer nadert en daarmee, wat mij betreft, ook het einde van een mooie sportzomer. Begonnen met het EK voetbal, dat eindigde in een deceptie, gevolgd door de Tour de France met hoogte- en dieptepunten en een geweldige Olympische Spelen, waar TeamNL 36 medailles wist binnen de slepen. Ik schrijf deze blog nu de Paralympische Spelen nog bezig zijn, waar maar liefst 73 topsporters ons land vertegenwoordigen. Een groep die wat mij betreft allemaal een medaille verdient, omdat ze een nóg grotere prestatie leverde om zover te komen.
Sport kijken is genieten
Ik heb mezelf afgevraagd waarom ik zo geniet van het kijken naar sport. Sport is voor mij pure emotie. En emotie is echt. De uitdaging, het focussen, het opladen, de krachtinspanning, de ontlading. De mens en zijn fysieke én mentale prestatie in de puurste vorm. En die echtheid raakt me elke keer weer. Zowel het verdriet bij verlies als de blijdschap bij winst. Bovendien heeft sport zoveel bijzonder mooie metaforen waar we in het bedrijfsleven veel van kunnen leren. Niet voor niets is de lijst sprekers bij ‘Speakers Academy’ als je thema sport intoetst, eindeloos lang. Ik neem je mee in een paar bespiegelingen die ik zelf had deze zomer.
Doelen stellen
Sport begint met een droom en bestaat uit doelen stellen. En mijlpalen bereiken om daar te komen. Van clubkampioen naar districtskampioen tot de allerbeste van Nederland. De beste van de wereld worden en dat misschien wel een tijdje blijven. De kroon op je werk halen, zoals een Olympische medaille. De buitenwereld ziet vaak de prestatie of het behaalde doel, maar zelden de weg ernaartoe. Dat vaker een hobbelige route is dan één rechte lijn naar de winst. Twee stapjes vooruit, soms één terug, doelen bijstellen, versnellen of stoppen en weer opnieuw beginnen. Een tomeloos vertrouwen hebben in je eigen kunnen en soms ook teleurgesteld worden als je er álles uit haalde, maar jouw plek voor altijd de zesde is. Wat is jouw doel en jouw plek als individu en/of bedrijf?
De kracht van je team
Sport is teamwork. Want ook de persoon die een individuele prestatie levert, wordt ondersteund door trainers, (mental) coaches, medische teams, medesporters én de eigen omgeving. Partners, vrienden en familieleden die faciliteren en supporten. Teamsporters hebben naast de eigen prestatie, óók elkaar nodig. Super boeiend, want staat iedereen op de beste positie, is het team een geoliede machine ten dienste van de prestatie of spelen ego’s een rol? Interessant om te horen hoe topsporters daarmee om gaan, als trainer, coach of speler zelf. En jij.. als teamlid of manager in jouw bedrijf? Hoe vorm jij jouw optimale team en wat zijn hun rollen? Wie zijn jouw supporters?
Imponeren en indruk maken
Mental coaches van sporters zullen er hun eigen tools voor hebben, waar misschien zelfs wel wordt geleerd uit het dierenrijk. Want hoe imponeer je voorafgaand aan het toernooi of je wedstrijd? Hoe verschijn je in de pers? Kleur je aan de start je nagels of laat je als een bokser je tanden zien? Roep je een jell of kijk je onverslaanbaar en onverwoestbaar in de camera? Ieder jaar zijn er weer prachtige voorbeelden te vinden, net als de gebruiken en gewoontes na de winst. Om te laten zien aan de wereld dat jij de beste bent! Heeft dit soms niet ook te maken met PR in ons bedrijfsleven? En het delen van je successen?
“Voor prestaties is focus nodig en weinig afleiding.”
Druk van de buitenwereld
De meeste sporters gaan een tijdje offline te voorbereiding op de prestatie. Tijdens de Spelen vertelde één sporter dat zij een cruciale fout had gemaakt door één keer op social media te kijken en daardoor erg onzeker was geworden. Niet doen, want de druk is groot. Er worden rankings gemaakt, verwachtingen uitgesproken en meningen gedeeld. Voor turnster Simone Biles werd de druk zelfs zo hoog dat ze zelfs besloot om maar op één onderdeel uit te komen. Voor prestaties is focus nodig en weinig afleiding. Mmm.. hoe doen wij dat eigenlijk in ons werk iedere dag?
De koningsvraag stellen
Marketingstrateeg Marc Oosterhout haalt vaak een mooi voorbeeld aan van Joop Alberda in zijn voordrachten en columns. Het doel van een sporter zou volgens Alberda altijd het bezoek aan de koning moeten zijn en niet het winnen van de finale. Want: “je wilt de koning twee dagen na jouw finale vertellen waarom jij zo ongelooflijk succesvol was. Je doel is niet de finale, maar het bezoek aan de koning”. Zo voorkom je het halvefinalespook’ sprak Alberda. En o ja, de koning heeft weinig tijd: dus vertel je verhaal in twee zinnen. In welke twee zinnen kun jij het succes van jouw (bedrijfs)verhaal samenvatten?
Dit jaar was alles anders
Dit sportjaar was alles anders.. met uitgestelde Spelen werkten de atleten andere schema’s af. Werden ze beproefd door COVID-testen en vielen zelfs enkelen door een besmetting af. Over mentale druk en verdriet gesproken, wat een persoonlijke tragedies! Ze konden bovendien niet genieten van de joelende stadions en geliefden langs de lijn, geen collega-sporters toejuichen en geen Spelen beleven in het Olympisch dorp, maar in hun hotelkamers. Zo gewend als ze zijn aan omdenken, hebben ze er het beste van gemaakt. Hoe goed kan jouw team en jouw bedrijf omdenken? En heb je een goed voorbeeld uit deze zomer?
Zo kan ik nog wel wat kantjes doorgaan, want hoe meer ik erover schrijf, hoe gemotiveerder ik word. Ik wil graag aan de slag te gaan met de drijfveren en lessen van de (top)sport in Nederland. Ondertussen blijf ik genieten van mijn hockeyende dochter en tennis spelende zoon, op weg naar hun clubkampioenschap en alle mooie wedstrijden op TV.
Laat een reactie achter