Podcast wat is dat eigenlijk

Podcast: wat is het en waarom zou ik eraan beginnen?

Er zijn steeds meer bedrijven die een eigen podcast(serie) maken. Waarom zou het interessant voor jouw bedrijf kunnen zijn? Ik wilde me hier graag wat verder in verdiepen om er achter te komen waar de podcast eigenlijk vandaag komt en wat de voordelen zijn van een podcast als onderdeel van je communicatiemix. Is podcasts luisteren het nieuwe TV kijken? Of zelfs het nieuwe boeken, blogs en kranten lezen? Ik neem je even mee..  

Wat is een podcast?

Een podcast is een geluidsopname die je op elk gewenst moment online (of na download offline) kunt luisteren. Er zijn verschillende apps beschikbaar om een podcast af te luisteren, maar veel podcasts zijn ook te beluisteren via Youtube of via websites van de aanbieder of maker(s) van de podcast.

De definitie van Wikipedia luidt: een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod werd deze vorm van uitzenden in de begin jaren 2000 snel populair onder radioamateurs. Het woord podcast is dan ook een samenvoeging van Ipod en broadcast (Engels voor uitzenden). Tegenwoordig wordt het door bedrijven en veel traditionele (media)partijen veelvuldig ingezet.

Op elk moment en elke plek

Een podcast heeft enkele voordelen ten opzichte van andere media, want het is namelijk heel toegankelijk en laagdrempelig. Het fijne van een podcast is dat je op elke plek, wanneer je maar wilt kunt luisteren en pauzeren. Dit zien we natuurlijk ook bij de populaire on demand TV oplossingen als Netflix en Videoland. Echter kun je een podcast ook op de fiets of in de auto perfect gebruiken om informatie tot je te nemen. Lekker ontspannen onderweg naar je werk of naar een afspraak. Wanneer je aankomt pauzeer je hem en op de terugweg of op een ander moment luister je gewoon weer verder.

Keuze in vorm en opzet

Er is geen voorschrift of vast format hoe je een podcast moet maken. Er zijn verschillende vormen mogelijk zoals een interview, verhalende serie of een fictieve setting, maar een soort praatje alsof je samen aan de bar zit kan ook heel passend zijn. Het ligt helemaal aan de boodschap die je wilt overbrengen, in de sfeer die bij jou(w) bedrijf past en hoe je jouw publiek, de luisteraar wilt aanspreken. Let daarbij op dat de eventuele achtergrondgeluiden passen bij de sfeer van je podcast en niet afleiden van de inhoud.

Effectief om dingen te leren

De laatste tijd zien we bedrijven experimenten met verschillende contentvormen, voor de afwisseling en op zoek naar relevantie voor de ontvanger tussen al het mediageweld. Wetenschappers beweren dat gesproken woorden sneller worden opgenomen dan geschreven tekst. Luisteren werkt enorm effectief om dingen te leren. Daarnaast verwerk je veel meer informatie in dezelfde tijd als je luistert, dan als je leest.  Je brein is er dol op!

Handig om te weten

Bijna de helft van alle Nederlanders luistert tegenwoordig weleens naar een podcast. Thuis (72%) en de auto (23%) vormen de twee belangrijkste plekken waar naar podcasts wordt geluisterd. Spotify en YouTube zijn veruit de populairste platforms, gevolgd door de kanalen van Google en Apple. Maar liefst 25% van de podcastluisteraars luistert voor zakelijke doeleinden.

Ook een eigen podcast?

Een podcast is niet zo snel goed of fout, het is vooral belangrijk dat je vooraf nadenkt over de doelgroep, de boodschap en dat je bij het kiezen van locatie, sprekers en sfeer, als het ware je eigen audio-huisstijl aanhoudt. Dichtbij de manier waarop je ook via andere kanalen communiceert, in je eigen woorden en in het gewenste taalniveau. Hierdoor krijgt het een eigen karakter en leren luisteraars jou, je bedrijf en jullie manier van communiceren ook op deze toegankelijke en prettige manier kennen.

Conceptinc heeft ondertussen verschillende podcast series opgenomen voor haar opdrachtgevers. Meer weten? Luister naar onze cases en neemt contact op voor onze ervaringen 😉

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *