Marketing trends 2019 en 2020

Marketing trends, Welke staan in je plan voor 2020?

Als je op Google marketing trends ingeeft, dan ben je wel een middagje zoet, maar je kunt je er ook met gemak de hele dag in verliezen of er een hele studie van maken. Want er wordt ontzettend veel geschreven over marketing trends, online trends en communicatie trends. Welke trends moet je benoemen of beoordelen voor jouw marketingplan voor 2020? Ik ga je het antwoord niet geven in dit artikel, maar wil je in plaats daarvan handreikingen doen voor 10 onderwerpen waar je naar mijn mening op zijn minst in moet duiken of bij stil moet staan, voor de impact op jouw business en marketingplanning van 2019/2020.

Marketing trends nr 1. Customer journey en customer experience

Wat ons betreft geen trend, maar vast onderdeel van je marketingstrategie: de klantreis en het optimaliseren van de klantervaring van de eerste tot en met het laatste contactmoment. Denk vooraf wel na over het doel en de toepassingsmogelijkheid van de customer journey:

  • wil je merkbeleving versterken;
  • zorgen voor meer kanaalsturing en/of contactreductie realiseren;
  • de drivers van klanttevredenheid bepalen;
  • de dienstverlening innoveren;
  • of efficiencywinst behalen?

En wat betekent een klantreis-traject voor interne bewustwording, want je gaat nu werkelijk vanuit het inzicht van de klant naar dienstverlening kijken! Er zijn veel modellen en tools te vinden, waarmee je op gestructureerde wijze de journey in kaart kunt brengen (mapping). De grootste voordelen van een customer journey map zijn:

  • je identificeert de interactiemomenten;
  • je krijgt inzicht in de behoeften van de klant;
  • je krijgt zicht op groeimogelijkheden vanuit het perspectief van de klant;
  • je kunt inspelen op de context van de klant;
  • je kunt werken aan een optimale klantbeleving, je weet immers waar je op moet letten;
  • je krijgt inzicht in hoe je eigen processen kunt optimaliseren;
  • en bovenal: hoe je per stap je communicatie moet inrichten/verbeteren.
Marketing trends customer journey

Nr. 2 Marketing automation

Bij marketing automation komen techniek, psychologie en kennis van de klant samen in geautomatiseerde systemen. Dankzij marketing automation kun je heel persoonlijk worden en relevante informatie/aanbiedingen sturen, vaak via e-mail of online ads, aan ‘potentiële’ klanten. Je laat CRM, marketing en sales bij elkaar komen en handelt vanuit de behoefte van de klant. Zo kun je gedurende het koopproces op de juiste momenten met relevantie informatie komen. Als voorbeeld benoem ik altijd het Oostenrijks Toeristenburo. Zij lieten door middel van marketing automation wintersporters op de bergen in Oostenrijk online banners zien met daarop afbeeldingen van Oostenrijk in de zomer. Doel van de campagne was tweeledig: Oostenrijk positioneren als ook een zomerse bestemming en natuurlijk meer boekingen in de zomer. Door middel van remarketing zagen de wintersporters thuis tijdens hun zoektocht naar een zomervakantie nog een keer de campagne. Deze campagne speelde perfect in op relevantie. Immers de wintersporters hebben een voorkeur voor Oostenrijk anders stonden ze daar niet op de berg. Komen ze in de winter dan is de stap om in de zomer ook naar Oostenrijk te gaan een stuk kleiner.

Bij marketing automation moet je wel goed opletten hoe relevant en persoonlijk je wordt. Wanneer ga je een stap te ver en vindt een ‘potentiële’ klant dat je richting privacy schending gaat. De lijn is denk ik dun en vraagt om gezond verstand en bewustwording bij marketeers om hier goed mee om te gaan. 

Marketing trends nr. 3 Conversational marketing

Met de inzet van conversational marketing bied je websitebezoekers de mogelijkheid om in gesprek te gaan met een chatbot. Het liefst een slimme variant, zodat de bot je echt kan ondersteunen in het marketing en salesproces. De bot stelt vragen aan je bezoeker die je normaal ook in een formulier, e-mail of telefoongesprek zou stellen. Het verschil is dat de bezoeker sneller tot zijn of haar gewenste doel komt op jouw site (downloaden van een whitepaper, afspraak inplannen etc.) en dat jij en jouw salesteam allerlei informatie krijgen en je zo echt kan focussen op het sluiten van de deal. De bot doet eigenlijk al het voorwerk en filtert ook de bezoekers eruit die geen koopintentie hebben. Die bezoekers kun je wel opnemen in je marketing automation, zodat ze wellicht op een later moment wel de intentie hebben.

Het zijn vooral de millennials (generatie tussen 1980 en 2000) die een voorkeur hebben voor dialoog (messaging). Marjolein (millennial) kan dit beamen ?. Conversational marketing kun je inzetten als aanvullend leadgeneratie kanaal op je bestaande marketingactiviteiten.

Marketing trends chatbots

Nr. 4 Voice en SEO (longtail)

In veel lijstjes met marketing trends en online trends staat voice search genoemd. Want tegen 2020 zou al zo’n 50% van alle zoekopdrachten via voice worden uitgevoerd! Met voice search doelen we op spraaktechnologie, ofwel het praten tegen Google Home, Siri (Apple) of Alexa (Android) via je apparaat. Deze lerende systemen slaan alles op wat ze horen en deze informatie wordt verwerkt in algoritmes om je nog sneller naar de juiste informatie te leiden.

Vooralsnog worden vanuit de ingesproken zoekwoorden, koppelingen gemaakt naar de Google zoekmachines. Dus is het ook voor voice belangrijk dat je SEO geoptimaliseerd is. Het zijn bij voice juist de longtail zoekwoorden, die bestaan uit 3 of meer zoekwoorden (bijvoorbeeld: zwarte damesfiets in plaats van fiets). Optimaliseer je SEO vanuit vragen die jouw klanten stellen en de antwoorden die jij daarop geeft. Gebruik ook Google Suggest. Als je in de zoekbalk een zoekterm invoert, dan verschijnen er automatisch een aantal suggesties die Google aanvult. Daaruit kun je de verschillende longtail zoektermen vinden waarop bezoekers zoeken.

Voice search is een mooie manier om met ‘potentiële’ klanten in contact te komen. Want jouw bedrijf/merk kan het antwoord zijn op een vraag. Dit leidt weer tot extra naamsbekendheid, merkvoorkeur en interactie met je merk en bedrijf.

Marketing Trends nr. 5 Kwaliteit van data

Dat we niet meer om data heen kunnen staat zeker vast. En dat data in dit overzicht met marketing trends hoort, ook! Data biedt marketeers zekerheid en houvast. Zorg ervoor dat je kritisch bent op de kwaliteit van de data en op wat je ermee wilt doen. Data output moet van waarde zijn voor het testen, evalueren, bijsturen en optimaliseren van je marketingcampagnes en -activiteiten. Of bijdragen aan het meten van de marketing communicatie investering en de waardering van je doelgroep. Data moet actueel zijn en volledig, voor de juiste interpretatie en het gebruik ervan.
Vaak vraagt aanpassing van systemen of verhogen van de kwaliteit van je data een investering van de ICT of CRM afdeling. Borg die capaciteit tijdig en onderbouw waarom het belangrijk is voor het behalen van je marketingdoelen. Vergeet verder ook nooit de menselijke factor bij het beoordelen van data. Het toevoegen van ‘zachte data, logisch denken en onderbuikgevoel’ zorgt voor heldere interpretatie en verhogen van de bruikbaarheid en de waarde ervan.

Nr. 6 Videomarketing

Beeld zegt meer dan duizend woorden. En bewegend beeld (video) is wat ons betreft zeker onderdeel van je contentstrategie (of als losse video marketingstrategie). De toevoeging van een video op een landingspagina’s kan conversie met 80% verhogen. Een video kan ingezet worden op verschillende kanalen, waaronder homepage, een of meerdere landingspagina’s, blogberichten, social mediakanalen, partner- of nieuwswebsite en in online ads.

Denk ook eens aan de mogelijkheden van integrated production, waarbij je tijdens het maken van de video gelijk de beelden voor online schiet. Dit zorgt ervoor dat je uitingen meer in lijn brengt met elkaar en herkenbaarheid verhoogt. Beoordeel ook de kansen van dymamic video, om relevante videocontent te bieden aan je verschillende doelgroepen. Hoeft niet persé kostbaarder te zijn, de attentiewaarde is vele malen hoger. En kijk goed waar je kunt vragen om je doelgroep zelf filmpjes in te laten sturen, want user generated content is toch een vast onderdeel van je contentstrategie geworden?

Marketing trends video

Marketing trends nr 7. Social responsibilty en purpose (of toch niet…)

Purpose marketing behoort wat mij betreft niet tot de marketing trends, want een maatschappelijke boodschap is niet iets wat je aan je marketingdoelen zou moeten koppelen. Purpose is geen instrument, maar primair de reden waarom de organisatie bestaat. Purpose zit wat ons betreft in het DNA en zou op corporate niveau geformuleerd en gedragen moeten zijn. Net als social responsibility verankerd zou moeten zijn op corporate niveau. Dat gaat over het dragen van je maatschappelijke verantwoordelijkheid en het formuleren van je maatschappelijke en/of sociale impact. Zoals goed werkgeverschap, verantwoordelijkheid nemen of investeren in duurzame(re) dienstverlening of productie, verminderen van je footprint of bijdragen aan projecten voor groepen mensen in de samenleving. Dat je vervolgens als marketeer of marketingcommunicatie afdeling met purpose en responsibility aan de slag gaat in je communicatie, dat lijkt me logisch. Want dat kan bijdragen aan een krachtige positionering en geloofwaardigheid van je merk. Bovendien is bewezen dat het bijdraagt aan KPI’s op merkvoorkeur en merkoverweging. Maar formuleren van purpose doelstellingen om bij te dragen aan je marketingdoel is verkeerd om gedacht.

Marketing trends purpose of toch niet

Nr. 8 Diversiteit en inclusiviteit

Enkele vaste waarden in onze samenleving zijn diversiteit (de verschillen) en inclusiviteit (hoe we met die verschillen omgaan). Iedereen, ongeacht geslacht, (etnisch) achtergrond, seksuele geaardheid, geloofsovertuiging of arbeidsbeperking mag (en moet) in NL meedoen en heeft gelijke kansen en rechten. Soms worstelen we hier in segmentatie en communicatie nog weleens mee. Want hoe laat je dit zien en hoe draag je dit uit? Wij zien vaak slecht vertaalde documenten of geforceerde foto’s met etnische diversiteit het gevolg van ‘het iets moeten met de doelgroep’.

Maak het in ieder geval bespreekbaar. Maar door alleen te praten komt er geen verandering. Veranker het ook in je beleid en handel ernaar. Heb oog voor de verschillen en behoeften, maar vooral voor de overeenkomsten in, zodat gelijkheid een vaste waarde wordt in je organisatie en in communicatie. Denk vooral niet dat je tijdrovende en geldverslindende onderzoeken er tegenaan hoeft te gooien, ga gewoon de straat op, kijk en praat met je klanten.

Marketing trends nr. 9 Innovatie

Hoort innovatie volgens jou in dit overzicht van marketing trends? Hoe innovatief ben je eigenlijk? Zie je disruptie door nieuwe technologie van verre aankomen of ben je als de V&D’s, Blokkers en Nokia’s van deze wereld? In veel marketingplannen staan kreten als vernieuwend, innovatief en vooruitstrevend. Ik ben van mening dat ieder bedrijf eigenlijk een Chief Innovation Officer zou moeten hebben. Met minimaal drie proeftuinen, pilots of omgevingen waarin het bedrijf zichzelf steeds ten doel stelt om verder te komen en zichzelf opnieuw uit te vinden.

Waar het mis gaat, is dat veel organisaties denken dat ze met productinnovaties en – verbeteringen denken dat ze innovatief zijn. Of door veel te praten over de ontwikkelingen in de markt die ze zien, maar waarmee ze te weinig doen. Neem de mogelijkheden van blokchain technologie. Heb jij als marketeer een goed beeld welke kansen dit voor de toekomst van jouw organisatie biedt? We willen trouwens graag wegnemen dat innovatie alléén te maken heeft met technologie. Het gaat er ook om dat je als markteer langs een proces werkt van voortdurend leren en verbeteren. Bouw dat in je marketingcyclus, waarbij je ook eens experimenteert met andere kanalen of media. Ook dat is innovatie.

Nr. 10 Employer branding

Ook weer geen echte ‘trend’ voor het marketing trends overzicht 2020, maar wél een heel belangrijk thema! Want in deze tijd horen we vaker; ik zou wel meer klanten willen, mijn productie willen verhogen of flink willen groeien, maar ik kan ze niet bedienen door een tekort aan goede mensen. Met het onderwijs, de zorg en de techniek voorop. Wij zien dan ook, dat je organisatie als ‘werkgeversmerk’ ook de nodige aandacht behoeft. Voor het vinden, binden en boeien van de juiste mensen. Met een talentpool, goed gekwalificeerde instroom en de achterdeur dicht door loyale, blije medewerkers. Zoek daarom de samenwerking op met afdeling HR hoe zij dit zien en waar zij jouw hulp kunnen gebruiken in 2020. Je krijgt waarschijnlijk ook prachtige bewijzen op je bord van dingen die goed gaan en mensen die tevreden zijn en die je goed kunt inzetten in je marketingcommunicatie.

Marketing trends employer branding

Meer weten?
Wij vertellen je graag alles over deze onderwerpen en hoe wij jou kunnen ondersteunen in het maken van de juiste keuzes voor 2020.

Mirella van de Bunte, marketingcommunicatieadviseur
06 43 08 67 13
mirella@conceptinc.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *