
Hoe bereik je de millennial?
Een grote groep millennials staat klaar om te starten op de arbeidsmarkt en veel bedrijven willen deze doelgroep graag aantrekken als werknemer of aanspreken met hun producten of diensten. Millennials verschillen echter in veel opzichten van de voorgaande generaties. Ze reageren (haast) niet op standaard reclamecampagnes en staan kritisch tegenover content die authenticiteit mist. Maar hoe spreek je ze dan wel aan met jouw content en via welke kanalen? Ik behandel in deze blog een aantal inzichten over de millennial en om deze te bereiken met je boodschappen.
De Millennial (ook wel generatie Y) is digital
Ze zijn geboren tussen 1981 en 2000 (ik ben zelf van 1988) en opgegroeid in een digitaal tijdperk. Het is de eerste generatie die volledig digitaal opgroeit met internet, smartphones en dus veel informatie binnen handbereik heeft. Ze kijken tv on demand of Netflix en vinden zelfontplooiing heel belangrijk. Ook zijn ze de generatie waarbij, mits we het hebben over een gezin, de boel samen gerund wordt met twee verdieners. Financieel is het met de huidige huizenmarkt anders bijna niet mogelijk om ook woonwensen vorm en inhoud te geven. De juiste werk-privé balans is erg belangrijk, zodat er ook ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Het heersende beeld van de Y generatie is dat ze veelvuldig van baan naar baan hoppen. Maar de millennial zoekt succes niet perse in carrière maken, maar persoonlijke groei en een bijdrage leveren aan de idealen van een bedrijf zijn minstens zo belangrijk. Ze leggen de verwachtingen voor zichzelf hoog, terwijl ze nog volop levenservaring aan het opdoen zijn.
Niet iedereen heeft een positief beeld over mijn generatie. Sommigen vinden dat millennials geen arbeidsethos hebben, ze vinden dat ze al hard werken als ze druk zijn met een gelikte vlog op YouTube of als influencer op Instagram. Het is de generatie die continu op reis is en dure koffie-to-go drinkt. Maar tegelijkertijd heeft een groot gedeelte van mijn generatie al heel wat voor de kiezen gehad. Zo kregen we te maken met 9/11, met klimaatverandering en de toenemende vergrijzing. Was ineens alles in de openheid door internet en social media. Werd de wereld een stuk groter en toegankelijker en daarmee verbrede onze blik op de wereld. De tijd waarin we door de gevolgen van de crisis in 2008 ineens niet meer zeker waren van een baan of een huis. We ons zorgen moeten maken over het klimaat en de toekomst van onze kinderen. Een tijd met eigenlijk veel onzekerheden, maar waar wij ons juist heel bewust van zijn. Dit alles vormt ons en ons denken. Ook die van de komende generaties.

Hiërarchie
Strenge hiërarchische verhoudingen werken niet voor de millennial. Volgens emeritus hoogleraar personeelswetenschappen Rob Vinke: ‘Leidinggevenden vinden dat millennials vooral moeten doen wat er gevraagd wordt, millennials denken dat leidinggevenden ervoor zijn om te zorgen dat zij zo snel mogelijk heel goed worden.’ Millennials hechten niet veel waarde aan geld of titels maar aan wat zij bereiken en hoe ze van betekenis kunnen zijn. Houd daarbij rekening in je strategie en teksten vooral als je vacatureteksten schrijft. Laat zien dat er ruimte is voor overleg, goede argumenten, gelijkwaardige verhoudingen en open communicatie in jouw bedrijf. En heel belangrijk, toon je purpose. En je maatschappelijke waarden.
Tone of voice
Zakelijk, wollig of hip? Geen van allen. Blijf trouw aan wie je zelf bent als persoon en als bedrijf in je tone of voice richting deze doelgroep. Generatie Y houdt vooral van oprechtheid. Het is een doelgroep die gelijkwaardigheid en open communicatie belangrijk vindt. Dus een losse, informele en eerlijke tone of voice past hier goed bij. Maar nogmaals, het moet wel bij jouw bedrijf passen. Anders wordt het gekunsteld en daar prikt een millennial ook zo doorheen. Start altijd vanuit eigenheid en probeer vooral niet te hip over te komen.
Dialoog
Een millennial wil graag gehoord worden, wil kunnen meepraten, meedenken en zich uiten. Ga daarom vooral de dialoog aan, vraag wat ze vinden en wat ze van je nodig hebben. Stel vragen, nodig ze eens uit voor een gesprek en laat zien wat je met de antwoorden en uitkomsten doet. Werk met deze doelgroep samen en blijf open en oprecht.

Wees eerlijk
Benader de millennial vooral niet met gladde reclame praat. Benader ze met eerlijke informatie, ook al is dat niet altijd het meest gelikte praatje.
Spreek aan met beeld
De millennials consumeren informatie en worden beïnvloed via beeld. Dat zie je goed terug in het gebruik van social media zoals Instagram en Pinterest. Ze staan open voor creativiteit, positiviteit en humor in content. Werk met mooie beelden, video, visuals en eigentijdse vormgeving.
Mobielvriendelijk
Deze generatie is grotendeels
opgegroeid met een smartphone in de hand en is actief op bijna alle social
media kanalen. Ze weten zich goed te redden met nieuwe technologieën. Er wordt
niet eens meer gesproken over een responsive website, want voor deze generatie
is dat vanzelfsprekend. De millennial zoekt veel op zijn smartphone naar
informatie en verwacht deze ook snel voor handen te hebben. Werkt jouw site
niet optimaal of verzanden ze in lappen tekst, dan ben je deze doelgroep
zo kwijt. Wil je het goed doen? Zorg dan voor korte alinea’s met sterke kopjes,
ondersteund door aansprekend beeldmateriaal en het liefst video. Denk eerst aan
de zichtbaarheid en gebruiksvriendelijkheid op mobiel. Dan pas aan
desktop.
En dan…
Zijn er ook al hele duidelijke verschillen tussen de generatie Y en de twee die daarna komen: Z en Alpha. Een mooi vervolg op deze blog.
Laat een reactie achter