Bewust kiezen proberen we zeker!
Sinds Marjolein als jonge moeder weer terug is op de werkvloer en de corona-trein in volle vaart over ons heen dendert, hebben we het bij Conceptinc steeds vaker over in welke wereld onze kinderen opgroeien. En niet zelden hoe ons werk daar in welke mate aan bijdraagt. In onze vrije tijden voeden we ons met boeken, series, nieuwsfeeds en documentaires, die we met elkaar delen en of bespreken en waar duivelse dilemma’s langs komen. Om te (be)oordelen moet je het op zijn minst weten waar je het over hebt, vinden wij. Dus hierbij zomaar een aantal onderwerpen die de laatste tijd bij ons de revue zijn gepasseerd en gevraagd hebben om het maken van bewuste keuzes.
Om corona te bezweren of te negeren
Laten we eerst de Covid19-koe maar bij de hoorn pakken. Kiezen we voor kamp 1 (negeren, want corona is een complot), kamp 2 (corona is levensgevaarlijk, dus we blijven binnen) of kamp 3 (we laveren en manoeuvreren ons door alle situaties, waarbinnen we ons aan de regels houden maar wel doen wat goed voelt). 3 dus. We vergaderen soms samen op kantoor met twee meter of meer meter afstand. We kopen ons arm aan desinfecterende gel en reinigingsdoekjes. We maken wat leuks van online samenwerken en kijken zeker (online of fysiek waar dat mag) ook naar het welzijn van onze opdrachtgevers om.
Om voor onze wereld te zorgen
David Attenborough deelt een indrukwekkende getuigenis met de wereld op Netflix over de toekomst van (leven op) onze aardbol. Daarin wordt nog eens pijnlijk duidelijk hoe wij als mens onze aarde steeds verder uitputten en verwoesten. Hij besluit dat het nóg niet te laat is, maar wel 1 voor 12. Een betere wereld begint bij je zelf, dus we lopen nog eens door ons eigen duurzaamheidslijstje en besluiten dat we bovendien eens gaan kijken naar reizen met de trein (als de afstand < 800 km is) en écht minder vlees gaan eten. Nu onze mannen nog meekrijgen..
Om goed voor onszelf te zijn
Dat minder vlees eten past wel helemaal binnen ons gezonde(re) leefstijl plan, want als we niet goed voor onszelf zorgen, dan kunnen we dat ook niet voor elkaar. We letten nóg beter op onze voeding (al was Marjolein al een fitgirl), maar genieten nu sámen van vitalere lunches op kantoor. We bewegen waar dat kan (zeker met een frisse neus halen overdag), slapen goed (behalve Marjolein met haar 5 maanden oude en 5 jarige dochter ;)) en proberen een goede balans te vinden en te houden tussen inspanning en ontspanning (werk én prive).
Om vaker offline te gaan
Na het kijken van de Netflix docu ‘Social dilemma’ en het lezen van onderzoeken over het effect van het continu volgen van het nieuws, hebben we de intentie om vaker lekker offline te gaan. Beter voor onszelf, als voorbeeld voor de kinderen en supergoed voor de creativiteit. En als we wel online zijn, zijn we ons bewuster van ons surfgedrag. Online bereik en beïnvloeden van gedrag is natuurlijk belangrijk in ons werk en daarom kunnen we het zeker niet negeren. De technologie heeft een functie en ons verder gebracht. Maar er zijn grenzen en die bepalen we steeds bewuster zelf.
Om selectiever online te bestellen en terug te sturen
We wisten het wel, maar konden ons niet voorstellen hoe erg het daadwerkelijk was. De kosten voor het verwerken van de retouren van ons oneindige online bestelgedrag. Dat ertoe leidt dat soms vernietigen goedkoper is dan weer opnieuw in de verkoop brengen. Ook al zouden wij nóóit maar dan ook echt nóóit zelf iets dragen of gebruiken om het daarna in de verpakking terug te sturen. Toch is het wel heel fijn om voor een feestje vier jurkjes te bestellen om voor de spiegel te showen aan manlief welke de ‘10’ wordt voor de avond.. toch?
Eigenlijk kan het niet! We worden selectiever hebben we besloten, bezoeken vaker een fysieke winkel of kiezen voor lokaal en kleinschalig. Meer weten of tips? Check https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lees/artikelen/2020/8-manieren-om-duurzamer-pakketjes-te-bestellen0.html
Verandering begint bij jezelf..
Nu lijkt het net of we ineens het licht hebben gezien bij Conceptinc en onze dagen vullen met fundamentele levenskeuzes. Zo is het ook weer niet, maar we realiseren ons wél dat verandering móet beginnen bij de keuzes die wij als individuen maken.
.. en bij Conceptinc!
Al deze onderwerpen gaan namelijk ook de hele dag als een rode draad door onze opdrachten. Bijvoorbeeld voor ANWB Reizen, die een van de meest vooruitstrevende reisaanbieders wil worden als het gaat om duurzaamheid. We werken met hen aan communicatie over de duurzame ambitie. Aan een jaaroverzicht van Leisurelands, met een duurzame en maatschappelijke toekomstvisie. Voor gemeente Amsterdam (i.s.m. Gumtree communicatie), waar renovatie en innovatie aan het Amsterdamse tunnelnetwerk bij gaat dragen aan een beter bereikbare stad. Voor de energie(leverings)sector via O&O fonds PLb, die vol inzet op duurzame inzetbaarheid door welbevinden en ontwikkeling van mensen. Voor de Hidradenitis Patiënten Vereniging, waar eigen regie op behandeling bij chronisch ziekte invloed kan hebben op lagere zorgdruk. Voor Pelgrim, waar keukenapparatuur ook vooral duurzaam is. Of voor JIJ MAG, waar je niets moet, maar in verbinding komt met je eigen gezonde leefstijl en ontwikkeling en daarin keuzes gaat maken die goed voor jezelf zijn.
We hopen dat deze moeilijke periode voor iedereen ook de bewustwording zal aanjagen op onderwerpen als natuur, klimaat, internetgebruik of gezondheid en dat we daarna ook klaar zijn voor het echte werk: de gedragsverandering!
Bronnen/kijk- of leestips:
The social dilemma (Netflix)
A life on our planet (David Attenborough, Netflix)
De Fabeltjesfuik Arjen Lubach, NPO1
Rutger Bregman, de meeste mensen deugen
VPRO Tegenlicht, aflevering Op volle Retouren
Onze favorieten: VPRO Tegenlicht, Keuringsdienst van Waarde
Laat een reactie achter